Female Economy Ik ben er omdat jij er bent

Hetty & George about

George Groot en Adelheid toetsten elkaars leven. Uitgangspunt en setting waren in 2014 nog hetzelfde als die in 2013. De geschiedenis had alleen onontkoombare wendingen genomen. Twee meesters van de openheid namen het publiek mee in hun theatrale zoektocht naar de bronnen van hun handelen.

Een openbare zoektocht.
Wat doet een mens met wat er op zijn pad komt?
Voor haar is dat de helderheid die zich afspeelt in het hoofd van haar dementerende moeder. Voor hem het op 70 jarige leeftijd seksualiteit onderzoeken en verrassende ontdekkingen te doen.

Adelheid en George doen het graag: hun levensscenario’s in de openbare ruimte leggen. Ze botsen en omhelzen graag. En hebben ze nog tijd genoeg, vraagt George zich af. ‘Heb jij nog tijd Roosen, om ergens volmondig Ja op te zeggen?’

Samen maakten ze Tergend Langzaam Wakker Worden (1990), In de Schaduw van de Zon (1994) en Zina neemt de Wijk (2010).
George is cabaretier en tekstdichter en één van de oprichters van de cabaretgroep Don Quishocking. Hij speelde eerder onder andere met Jenny Arean.

IN THE NEWS

VOLKSKRANT I 28 JUN 13
IN RECENSENTEN TOP TIEN VAN KARIN VERAART EN HEIN JANS
EN
"Geen veilige zwarte doos maar een lichte, theatrale ruimte met daarin een bed waar het publiek omheen zit. Confronterend en dapper [...]" - Karin Veraart

VRIJ NEDERLAND I 01 DEC 12
"De voorstelling van Adelheid Roosen en George Groot is een superieur staaltje van persoonlijk theater over de ruimte tussen mensen, en over de vraag hoe dichtbij we een ander laten komen. [...] Hetty & George is zwaar ontroerend en bevrijdend"

VOLKSKRANT ***** I 31 OKT 12
"Binnen egotheater [...] is Hetty & George een fraai exemplaar. Het is heel persoonlijk – en het blijft theater. Het confronteert: personages met publiek, personages met elkaar en publiek in bepaald opzicht met elkaar."

GOOI- EN EEMLANDER I GPD I 31 OKT 12
"Het is een bijzondere theatervorm waarin Adelheid fladdert en springt en huppelt zoals alleen zij dat kan: tegelijk zo eerlijk als maar kan en een theatervrouw in hart en nieren"

PAROOL ***** I 28 OKT 12
We zijn op visite in een hondenmand

"Het knappe van de voorstelling is dat er zoveel mogelijk is door de knusse setting en Roosen’s intense en Groot’s ontwapenende optreden. Eigenlijk is de voorstelling zelf ook een ongewenste gebeurtenis, die de verwachtingen van het publiek op z’n kop zet. Maar ook hier ontstaat ruimte voor iets bijzonders, juist door de zachte verlegenheid die Hetty en George oproepen."

NRC HANDELSBLAD I 29 OKT 12
"Ik geloof na het zien van deze voorstelling dat Adelheid Roosen en George Groot het mooi en belangrijk vinden als mensen zich persoonlijk uitspreken en zich kwetsbaar opstellen.[...] Wat mij uiteindelijk het meeste raakte was dat Roosen haar moeder omschrijft als een harde vrouw, op een heel harde manier: als zij praat over het kind in zichzelf slaat ze zo hard op haar buik dat het pijn doet bij mij. Eerst oordeelde ik hard en dacht “wat een schreeuwlelijk!” Tot ik begreep: haar moeder is hard en daarom is zij zo hard, en daarom word ik óók hard ten opzichte van haar. En daar werd ik zacht van." I Gastrecensie van Laura van Dolron

VOLKSKRANT I 26 OKT 12 
"Adelheid Roosen en George Groot treden samen op, egotheater van de bovenste plank. Hij vertelt over minnaars, zij over haar moeder met alsheimer. Hoe pakt dit uit? [...] Het logisch verband tussen de moeder en de jongens is dat het beider levens op de helling heef gezet. De eigenzinnigheid van Roosen en Groot moet deze extreme vorm van egotheater stutten. De een zal zeggen: waarom moet ik dit in het theater horen, de ander zal het een ongekend spannende ontmoeting vinden. Zo uiteenlopend zijn de reacties op de persoonlijke manier van theatermaken van dit tweetal vaak." I Foto Joost van den Broek

NRC HANDELSBLAD I 26 OKT 12
"In de voorstelling onderzoeken de twee makers 'hoe die twee levensscenario’s kruisen, botsen en samenvloeien'. Zo’n omschrijving suggereert een transparante, semiautobiografische voorstelling. Maar meer willen Groot en Roosen er niet over kwijt. Bij een openbare repetitie verzoekt Roosen de verslaggever met klem geen details over de voorstelling prijs te geven. Want: “Ik ga zelf heel erg graag ergens naar toe met een kinderlijke verwachting”, verklaart ze. “Dan is de vervoering het grootst." I Foto Jan Versweyveld

GAY KRANT I 02 OKT 12
GEORGE GROOT IN GESPREK MET RITS DE WIT
" 'Welnee! Ik bén niet van de mannen, zo voelt het nog steeds helemaal niet, maar ik dóe het met mannen. Je zult het ongetwijfeld merkwaardig vinden, ik gedraag me immers als een homo […] terwijl, wonderlijk genoeg, de identificatie volledig uitblijft.'
In de voorstelling Hetty & George vragen George en Adelheid Roosen elkaar over hun respectievelijke thema’s: de homoseksuele stappen van George en de dementie van Adelheid’s moeder. 'Adelheid ziet een duidelijke parallel tussen de verhalen, wat ze vertaalt in "op bezoek gaan" – zij bij haar moeder, ik bij de jongens. Adelheid vindt het sowieso altijd mateloos fascinerend, nieuwe stappen in mensenlevens.'
Een zoektocht naar helderheid, noemt het persbericht de basis van de voorstelling. 'Oja? Nou, een zoektocht, nee,' zegt George,'ik vind het gewoon heerlijk om te vertellen. Ik ben ook eigenlijk helemaal niet zo bezig met hoe dat nou overkomt op het publiek, wat voor hen de betekenis zou kunnen zijn, of wat ik er zelf wijzer van wordt. Ik vertel gewoon graag. De openheid, het volstrekt ongehinderd spreken over wat je bezighoudt, dat is een geschenk aan de mensen, vind ik.' "

    • 1 hg pictures op bed
    • 2 hg pictures oortrekken
    • 3 hg pictures fatima
    • 4 hg pictures fatima
    • 5 hg pictures
    • 6 hg pictures
    • 8 hg pictures
    • 9 hg pictures george op borst
    • 10 hg pictures portret
  • Previous
  • Next

Hetty & George on tour

EERDER TE ZIEN IN

28 dec 14 I Deventer Schouwburg I Deventer
20 dec 14 I Agnietenhof I Tiel
19 dec 14 I Parktheater I Eindhoven
18 dec 14 I Agoratheater I Lelystad
16 dec 14 I Theaters Tilburg I Tilburg
13 dec 14 I Theater De Lieve Vrouw I Amersfoort
10 dec 14 I Koninklijke Schouwburg I Den Haag 
09 dec 14 I Koninklijke Schouwburg Den Haag
03 dec 14 I Schouwburg Ogterop I Meppel
27 nov 14 I De Meerse I Hoofddorp
16 nov 14 I Chassétheater I Breda
28 nov 13 I Stadsgehoorzaal I Leiden
27 nov 13 I Stadsgehoorzaal I Leiden
21 nov 13 I Wilminktheater I Enschede
20 nov 13 I Wilminktheater I Enschede
13 nov 13 Schouwburg Het Park Hoorn
03 nov 13 I Schouwburg I Rotterdam
01 nov 13 I De Harmonie I Leeuwarden
31 okt 13 I Odeon/De Spiegel I Zwolle
30 okt 13 I Odeon/De Spiegel I Zwolle
25 okt 13 I Philharmonie i.s.m. Toneelschuur I Haarlem
24 okt 13 I Philharmonie i.s.m. Toneelschuur I Haarlem
22 okt 13 Zaantheater I Zaandam
19 okt 13 De Agnietenhof I Tiel
16 okt 13 I Stadsschouwburg I Utrecht
15 okt 13 I Stadsschouwburg I Utrecht
13 okt 13 I Verkadefabriek I Den Bosch extra voorstelling
13 okt 13 I Verkadefabriek I Den Bosch
12 okt 13 I Verkadefabriek Den Bosch
10 okt 13 I Corrosia I Almere
06 okt 13 I Theater aan het Spui I Den Haag
05 okt 13 Theater aan het Spui I Den Haag
02 okt 13 I Schouwburg I Arnhem
06 t/m 10 sep 13 I Theater Bellevue Nederlands Theater Festival
27 apr 13 I Theater De Vest I Alkmaar
22 jan t/m 03 feb 13 I Theater Bellevue I Amsterdam
21 & 22 dec 12 I Stadsschouwburg I Utrecht
23 okt t/m 18 nov 12 I Theater Bellevue I Amsterdam

Hetty & George credits

HETTY & GEORGE

Tekst en spel I George Groot & Adelheid Roosen
Regie I Titus Muizelaar
Regie-assistentie I  Lauren Rissik
Vormgeving I Michiel Van Cauwelaert
Licht I Jantje Geldof
Muziek I Boudewijn Tarenskeen
Fotografie flyer I Arjan Benning
Concept & Ontwerp flyer I buro RuSt
Coproductie Female Economy & Bellevue Lunchtheater
Arms linked I Toneelgroep Amsterdam
Met pegels ondersteund door Fonds Podiumkunsten

TERGEND LANGZAAM WAKKER WORDEN

De voorstelling is gespeeld in de periode maart tot en met mei 1990 en januari tot en met juni 1991. Premiere maart 1990 Theater Frascati, Amsterdam.

gebaseerd op Clara S. van Elfriede Jellinek
Tekst en spel I George Groot & Adelheid Roosen
Tekst en regie Marcelle Meuleman
Dramaturgie Sonja van der Valk
Licht I Reinier Tweebeeke, Suluk Iken 
Producent Theater Persona in co-productie met Nestheaters

Met dank aan Marijke Giesbers, Mirjam Grote Gansey

IN DE SCHADUW VAN DE ZON

De voorstelling is gespeeld in de periode december 1993 tot en met april 1994.
Premiere December 1993, Theater Frascati, Amsterdam.

Tekst en spel I George Groot & Adelheid Roosen
Regie Marcelle Meuleman
Dramaturgie Willem Jan Otten
Toneelbeeld I Hetty van der Linde
Lichtontwerp I Reinier Tweebeeke
Licht/techniek I Suluk Iken 
Affiche I Els Scholtens
Fotografie I Hapé Smeele
Chauffeur I John      
Producent Theater Persona in co-productie met Nestheaters

Met dank aan Jan Hilbers, Titus Tiel Groenestege

EnglishNederlands